Meglepetés: csődvédelmet kért a villanykamion-gyártó

Több mint 26 milliárd dollárt, Magyarország éves GDP-jének több mint tíz százalékát tapsolták el a befektetők öt év alatt az elektromos teherautókat gyártó Nikola hiábavaló finanszírozására. A cég eddigi története amúgy sem makulátlan. 

Az elektromos nyerges vontatókat és teherautókat gyártó egyesült államokbeli Nikola az úgynevezett Chapter 11 szabály szerinti csődvédelmet kért maga ellen. Ez azt jelenti, hogy a cég felszámolása alatt még folytatni tudja tevékenységét – számolt be a cég tönkremeneteléről a Reuters.

A vállalat csődjének oka, hogy miközben termékei iránti halvány a kereslet, nem tudott friss tőkét szerezni villany-teherautói gyártásához. Az elektromos járművek gyártására vállalkozó startupok nagy csinnadrattával mentek a tőzsdére 2020–2021-ben azzal az ígérettel, hogy egy csapással átalakítják a járműgyártást, ám azóta egymást követik a csődök. A Fisker, a Proterre, a Lordstown Motors fizetésképtelenné vált, mert a magas kamatok mellett nem tudtak forrás szerezni tőkeigényes tevékenységükhöz.

Emellett az elektromos járművek iránt nem olyan a kereslet, amilyennek öt évvel ezelőtt látszott. A Tesla például kénytelen volt elismerni, hogy januárban kevesebb autót adott el, mint 2024 első hónapjában, hiába kínál a vásárlást ösztönző kedvezményeket.

Kigyulladtak az első Nikola teherautók

A Nikola részben akkumulátoros, részben hidrogén meghajtású teherautókat és nyerges vontatókat kínált. Eddig eladott járművei támogatását március végéig folytatja. Az első Nikola 2021 decemberében talált gazdára, ám nem sokkal később túlmelegedési gondok miatt vissza kellett hívni a szervizekbe az addig eladott teherautókat. A cég minden egyes termékén több száz ezer dollár veszteséget könyvelt el, ám a flottaüzemeltetők így is idegenkedtek a ezektől. Ezt magas áruk mellett korlátozott hatótávolságuk és gyenge üzemeltetési infrastruktúrájuk is magyarázza. A bejelentés nyomán a Nikola részvényeinek ára 38 százalékkal zuhant. A cég piaci kapitalizációja jelenleg 50 millió dollár, miközben a 2020 júniusi kibocsátás (IPO) 27 milliárd dollárra értékelte a Nikolát. Ez magasabb volt a Ford akkori értékénél.

Csalási botrány „színesítette” a cég történetét

A vállalat gyára, amely az Arizona állambeli Coolidge-ben van, évi 2400 teherautó gyártására képes három futószalagon. Ennek értékét 0,5-1 milliárd dollárra teszik, miközben a vállalat tartozásai 1 és 10 milliárd dollár között lehetnek – derült ki a csődvédelemmel kapcsolatban benyújtott bírósági papírokból. A cég készpénze és könnyen készpénzzé tehető forrásainak értéke kevesebb mint 200 millió dollár, szemben a 2023 végi több mint 460 milliárddal.

A Nikola viharos történetéhez hozzátartozik, hogy nem sokkal a tőzsdei bevezetés után bennfentes kereskedéssel és csalással vádolták meg a cég alapítóját, Trevor Miltont. Az utóbbi szerint hazudott a vállalat technológiájáról, azaz érettebbnek állította be azt a valóságosnál. Tettei miatt 2022-ben négy év börtönbüntetésre ítélték.

Forrás: TOTALCAR

Regisztráljon díjmentesen sofőrként!

Adja fel ingyenes álláshirdetését most!

További hírek