Hogyan vezetnek a magyarok?

szept 8, 2023

Autóvezetési stílus alapján a magyarok fele tekinthető defenzívnek, vagyis olyan sofőrnek, aki előzékeny, nyugodt a volán mögött – derül ki a Groupama Biztosító országos kutatásából, amely a magyar sofőrök vezetési stílusát térképezte fel.

Milyen módszerrel mérte fel a kutatás a magyarok autóvezetési stílusát?

Ezer fős mintán történt az adatgyűjtés. A megkérdezetteknek öt kérdésre kellett választ adniuk, minden egyes kérdésnél három lehetőség közül választhatták ki a rájuk jellemző megállapítást. Egyrészt arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora követési távolságot tartanak, illetve egy többsávos úton dugó esetén mit tesznek, valamint az autópályán jellemzően mekkora sebességgel, és többnyire melyik sávban haladnak. Emellett még a jobbkézszabály betartására, illetve az erős forgalomban történő sávváltások kivitelezésének módjára is rákérdeztek.

A kapott válaszokból pedig azt próbálták meg leszűrni, hogy mennyire jellemző a magyar gépjárművezetőkre a balesetek elkerülésében legcélravezetőbb hozzáállás, vagyis a defenzív, azaz előrelátó, nyugodt vezetési stílus, amelyet a váratlan forgalmi helyzetekkel szembeni védekező, egyfajta készenléti állapotú magatartás jellemez.

Offenzív vagy defenzív?

A magyarok fele (51 százaléka) bizonyult defenzív autósnak, és csak a megkérdezettek mintegy 2-3 százalékáról derült ki, hogy a veszélyes manőverektől sem visszariadó agresszív, offenzív vezetési stílus jellemzi. A harmadik kategóriába pedig a jó értelemben vett átlagos vezetők tartoznak, akik nem erőszakos módon vezetnek, azonban olykor nem veszik kellően figyelembe a többi autós szempontjait. Attól, hogy valaki nem defenzív, még nem tekinthető feltétlen kockázatos autóvezetőnek, de ez a kutatás kimondottan azt kívánta felmérni, hogy a magyarok mennyire tekinthetők kifejezetten kockázatkerülő sofőröknek, akik a közlekedési szabályok maximális betartásával, odafigyelve a többi autósra, előzékeny módon vezetik autójukat.

Ok, de mi lett az összkép?

Mindenképpen pozitívum, hogy elenyésző azok aránya, akiket az offenzív stílus jellemez. Ha viszont azt nézzük, hogy csak az autóvezetők fele tekinthető defenzívnek, akkor lehet még mit javítani az összképen. A kutatás éppen azt a célt szolgálta, hogy felhívják a figyelmet az autóvezetés során jelentkező legfontosabb kockázati tényezőkre.

Különböző szempontok (nem, életkor, lakóhely) alapján is megvizsgálták a válaszokat. Mi derült ki?

A férfiak és a nők vezetési stílusa között nincs igazán eltérés. Az életkor alapján viszont már meglehetős különbség rajzolódik ki az egyes korcsoportok között: A 40 év alattiak kevésbé tűnnek defenzívnek, mint a 40 év felettiek. A 40 év alattiak csupán 47 százaléka vallja magát defenzív sofőrnek, a 60 év felettieknél viszont már 54 százalék esetében jellemző ez a vezetési stílus. A lakóhely tekintetében is megmutatkozik egy viszonylag kimutatható különbség: nem meglepő módon a Budapesten és a nagyobb városokban élők kevésbé előzékeny autóvezetőknek tűnnek. A budapestiek csupán 44 százaléka sorolható a defenzív sofőrök közé.

Mit erősítenek meg az eredmények?

A felmérés eredménye egyértelműen korrelál a baleseti statisztikákkal. Nyílván ezek a statisztikák is az okai annak, hogy a legfiatalabbakra általában magasabb biztosítási díjak vonatkoznak, mint a 30-40-50-es éveiben járó nemzedékre. Természetesen Budapest, illetve a nagyvárosok vonatkozásában szintén kimutatható ez az összefüggés.

Forrás: növekedés.hu, netrisk.hu

Regisztráljon díjmentesen sofőrként!

Adja fel ingyenes álláshirdetését most!

További hírek

Nyílt nap a Gartner Intertransnál

Nyílt nap a Gartner Intertransnál

Holnap tartja toborzó nyílt napját a Gartner Intertrans zalaegerszegi telephelyén. Miért érdemes ellátogatni? Horváth Fanni, a Gartner toborzó és marketing munkatársa avat be...

Szaporodnak az elektromoskamion-töltőparkok

Szaporodnak az elektromoskamion-töltőparkok

Nyolc töltőponttal épül a Milence első skandináv, kamionoknak szánt töltőparkja Svédország délnyugati részén. Az új töltőállomás a Milence, a Daimler Truck, a Traton csoport és a...