A kormány 17,5 százalékkal emelte meg a tíznapos autópálya-használati díjat, míg az egész EU-ban nálunk a legmagasabb az éves autópályadíj. A pluszbevételt a falusi utakra kívánják fordítani, miközben a legforgalmasabb autópályák is igen rossz állapotban vannak
Egy uniós rendelet miatt a tagállamoknak 2024. március 25-től napi autópálya matricákat kell biztosítani a személyautók, és a kamionok számára. Egynapos: 5.150. ft-, 10 napos 6.400.ft-.2024. március 1-től vezetik be a 24 órás autópálya-matricát, ami 5150 forintba kerül majd.
A D1-es (személyautó) kategóriában a 10 napos matrica 900 forinttal lesz drágább (6400 forint), a havi 1460 forinttal (10 360 forint), míg az éves matrica 8070 forinttal (57 260 forint) drágul. A vármegyei matrica a D1-es kategóriában 880 forinttal lesz drágább és 6600 forintba kerül majd.
A magyarországi autópályadíjak – főleg az utak állapotához és a magyar átlagfizetéshez képest – eddig sem voltak éppen kedvezőek. Németországban, Belgiumban, Hollandiában, Svédországban, Finnországban, Dániában és a balti államokban például a lakosság ingyenesen használhatja az autópályákat, míg Ausztriában még a gyenge forinttal együtt is olcsóbb a tíznapos matrica (9 euró), de az igazán durva különbség az éves matrica árában figyelhető meg: nálunk személyautóra ez 42980 forint, míg az osztrákoknál csupán 87,3 euró, azaz körülbelül 27600 forint.
Forrás: propeller.hu