Úgy tűnik, nem érnek véget az elmúlt éveket jellemző viszontagságos körülmények a logisztikában. Az októberi útdíj korrekciók csak az első lépést jelentették a drágulási hullámban. Október elsejével 17,6%-al korrigálták a magyar útdíjakat, az áremelkedések azonban itt nem állnak meg. December elején a német állam 83%-os útdíjkorrekcióra készül és jövő év elejétől további 30-40%-os emelés várható. Ez a három intézkedés együtt 10-15%-os fuvardíjemelést von majd maga után.
Ez is a fogyasztóknak fog fájni
Ezek az áremelkedések tovább gerjesztik majd az egyébként is magas inflációt, a növekvő költségeket pedig a folyamat végén – mint mindig -a fogyasztók fogják megfizetni. A szakértők jóslata szerint a 2024-es év a süni-póz éve lesz: költségcsökkentés és racionalizálás, ahol csak lehet a szolgáltatói oldalról. Aki ezt nem teszi meg, vagy nincs tartaléka, az bizony rosszul járhat. Az áruszállítás költség emelkedése ráadásul továbbgyűrűző hatással már majd: valószínűleg emelkedni fog a háztartási gépek, bútorok és élelmiszerek ára is.
Kikényszerített innováció?
Az áruszállításban is egyre nagyobb teret hódít az automatizáció és digitalizáció, de ezeknek egyelőre inkább a futárszolgálatok nagyobb nyertesei, ott működik a real-time nyomonkövetés. A szektor egyéb területi innovációjának fontos lépése lehet(ne) az elekromos kamionok bevezetése, hiszen a dekarbonizációs klímacélokat hazánknak is teljesítenie kell. Ezek bevezetése azonban igen költségigényes folyamat, mely állami támogatás nélkül elképzelhetetlen. Az alternatív energiák támogatásával a fenntarthatóság kerülhetne fókuszba, ami hosszú távon segíteni a költségek optimalizálását.