Robbanás előtt áll a logisztikai piac

szept 19, 2023

Robbanás előtt áll a logisztikai piac, 2024-től évi 10 százalékos növekedéssel kalkulál a szakma, ami csak részben az akkumulátorgyárak felfutásának a következménye, más nagy beruházók fejlesztései is generálják majd.

Sorra dőlnek meg a külföldi tőkebehozatali rekordok: a tavalyi 6,5 milliárd euró után az idén 13 milliárd euró értékű külföldi befektetés várható Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerint, és a következő években is az a terv, hogy a kormány külföldi nagyberuházásokkal doppingolja a gazdasági növekedést (és részben kiváltaná velük a hiányzó uniós forrásokat is). A bejelentett akkumulátoripari fejlesztések már bőven 7000 milliárd forint felett járnak, több mint 40 helyszínen folyik gyártás vagy gyártás-előkészítés, és akkor még nem beszéltünk a veszélyes anyagokat átmenetileg tároló-elosztó raktárak hálózatáról, valamint a selejtet, illetve a használt akkumulátorokat elnyelő hulladék-feldolgozókról, mint amilyen az Alsózsolcára tervezett, a lakosságot felbőszítő szlovén üzem is lesz.

Az akkumulátor-üzletág, amelyben a magyar kormány nagyhatalmi státuszra tör, óriási áruszállítási igényt generál, az alapanyagokat, intermediereket és a késztermékeket is célba kell juttatni. Az értéklánc szereplői – a nyersanyag-, alapanyag-, alkatrész- és cellagyártók, eredeti berendezésgyártók (Original Equipment Manufacturer – OEM), újrahasznosítók – közül nyersanyaggyártók Magyarországon nincsenek, az értéklánc többi szereplőjénél viszont keletkezik hulladék, ami részben veszélyes, ám ezek mennyiségéről jelenleg nem állnak rendelkezésre adatok. Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) elnöke pontos magyarországi számokat nem tudott mondani, németországi adatok viszont vannak a kezelendő hulladék mennyiségéről: ott úgy becsülik, hogy 2025-re 160 ezer tonna, elektromos autóból származó akku kerül „csereérett” állapotba.

Magyarországon is bizonyosan jelentős lesz a növekedés, más kérdés, hogy a logisztikai piac hazai szereplői mekkora részesedést tudnak ebből megszerezni. Doór Zoltán az esélyeket latolgatva azt mondta, a jelentősebb külföldi beruházók rendszerint hozzák magukkal a logisztikai szolgáltatójukat is. Hasonló helyzetre lehet számítani az ázsiai akkumulátorgyártóknál is, annál is inkább, mert a tengeri szállításban erős vállalataik vannak. A magyarországi autógyárak esetében is azt tapasztalták, hogy a gyártás kezdeti éveiben szinte kizárólag az anyaországi beszállítóikkal és a logisztikai szolgáltatóikkal dolgoztak, majd fokozatosan vették át a magyar szolgáltatók a külföldiek szerepét.

Jelentős befektetések bejelentései várhatók a közeljövőben Indiából is, egyrészt a jelenleg is termelő vállalatok nagymértékű kapacitásnöveléséről, másrészt a világpiacon jelentős indiai gazdasági szereplők új magyarországi beruházásairól.

Mindezek következtében az összes közlekedési formában megnő az igény a szállítás iránt. A légi szállítás növekedési ütemére jellemző, hogy a Ferihegy Airport cargo üzletága már 2023 májusára teljesítette az éves tervét. A globális gazdasági lassulás miatt ugyanakkor 2023-ban a tengeri, vasúti, közúti áruszállítás esetében átlagosan 10 százalék alatti visszaeséssel kell számolni. 2024-től viszont, illetve amikortól termelni kezdenek az új gyárak, évente átlagosan 10 százalékos volumennövekedés várható – prognosztizálta Doór. Ehhez pedig megfelelő kapacitásokat kell biztosítani.

Az akkumulátorgyártásnál maradva az előrejelzések azzal számolnak, hogy az elektromos személygépkocsik, kamionok és autóbuszok iránti kereslet robbanásszerűen nő az egész világon. A piac méretét 2022-ben 209 milliárd dollárra becsülték, de 2030-ra várhatóan eléri az 1100 milliárd dollárt, ami 23 százalék körüli éves bővülési ütemet jelent addig. Az elektromos autók értékének legalább 30 százalékát az akkumulátor adja, az ágazat ennek megfelelően hatalmas üzlet. Az egykori innovációs tárca 2030-ig előretekintő iparági stratégiája szerint az elektromobilitási fordulatban „a gépjárműiparban dolgozó mintegy 175  000 ember fele valamilyen módon érintett lesz”, és „közülük mintegy 40 000 fő átképzésére lesz szükség 2025 végéig.” Ebbe a létszámba tartoznak a logisztikai feladatokat ellátó szakemberek is, az MLE rájuk fókuszál a képzéseivel – vezette le az elnök.

A jelenleg ismert akkumulátorgyárak és akkumulátoralapanyag-, alkatrész- és cellagyártók a gyorsforgalmi utak vagy az arra ráhordó utak mentén települtek, így külön közlekedési infrastruktúra fejlesztésére nincs szükség – véli Doór Zoltán. A nagy tömegű alapanyagok általában vasúton érkeznek az országba, légi úton kevés alkatrész jön majd, szerinte a késztermék szállításának a közúti szállítás lehet a nyertese. Érdekességként megjegyezte, hogy a kecskeméti Mercedes-gyárba az akkumulátorok Kínából kamionon érkeznek.

Megkérdeztük a fő szállítmányozó cégeket, szervezeteket, foglalkoznak-e veszélyes anyagnak számító akkumulátor-alapanyag, gyártási hulladék, illetve hulladékká vált akkumulátor szállításával, milyen növekedéssel számolnak a következő években, illetve miként biztosítják, hogy a veszélyes anyagokból álló szállítmányok biztonságosan érjenek célba, havária esetén pedig minél kisebb legyen a környezeti hatás.

A MÁV-nak nincs teherszállító üzletága, így nem érintett az ügyben, annál inkább a vasúti teherfuvarozásban piacvezető Rail Cargo Hungaria Zrt. A cég az akkumulátorok szállítását 2022-ben kezdte, „Győrből németországi rendeltetéssel”, és ez 2022-ben mintegy 23 ezer tonna, 2023 augusztusáig 27 ezer tonna forgalmat jelentett. Hulladék-akkumulátort jelenleg nem fuvaroznak, de „a képességünk megvan rá, ha erre igény merülne fel” – válaszolták. Kiemelték, hogy a veszélyes áruk vasúti fuvarozása során rendkívül fontos szempont az érintett munkatársak, a lakosság és a környezet védelme, a biztonságos fuvarozás érdekében kiemelt figyelmet fordítanak a Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozásáról szóló szabályzat (RID) betartására. Az előírások meghatározzák, hogy az egyes veszélyes árukat, anyagokat milyen feltételekkel kell fuvarozni, például milyen csomagolásban, milyen fuvarozási eszközben kell szállítani. A Rail Cargónál akkumulátor-fuvarozáshoz kapcsolódóan nem fordult még elő havária helyzet, ha ilyen történne, akkor értesíteni kell az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, és velük együttműködve az előírások szerint kell kezelni a helyzetet.

Regisztráljon díjmentesen sofőrként!

Adja fel ingyenes álláshirdetését most!

További hírek