Megjelentek a minőségi munkavállalók a piacon.
Lehet egy kérdésem?
Rovatunkban a fuvarozás területén dolgozó szakemberek válaszolnak meg és tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Ebben a hónapban aki válaszol és kérdez, a hazai és nemzetközi szállítmányozásban, fuvarozásban, valamint a raktár-logisztikában érdekelt vállalkozások számára üzleti és személyzeti tanácsadást nyújtó SBSCONS alapítója és szakértője, Katkics Attila.
Aktuális kérdés:
Hogyan változott a fuvarozásban a munkaerő-ellátottság és a bérek? Milyen HR stratégiák lehetnek ebben a helyzetben eredményesek?
Névjegy: Katkics Attila
Mindkét szülője a szállítmányozásban dolgozott, így esze ágában sem volt erre a területre jönni. Aztán, ahogy fogalmaz, mégis „becsúszott”: a légiszállítmányozó Panalpina 2001-ben 2 fővel nyitotta meg hazai kirendeltségét, ahol Katkics Attila légi importügyintézőként kezdett el dolgozni. Hat évvel később a svájci székhelyű Gondrand, majd 2011-ben az angol érdekeltségű, nemzetközi közúti szállítmányozással foglalkozó Eurogate következett, ahol üzletfejlesztési vezető lett. 2016-ban igazolt át a magyar tulajdonú, nemzetközi és belföldi szállítmányozással, fuvarozással és logisztikával foglalkozó vállalkozáshoz a BI-KÁ-hoz, ahol üzletfejlesztési vezetőként dolgozott egészen idén májusig.
2019-ben alapította meg üzleti és személyzeti tanácsadással foglalkozó vállalkozását, az SBSCONS-t. Bár az új cég eleinte csak hobbinak indult, mára egész embert követel. A szállítmányozásban, fuvarozásban, logisztikában tevékenykedő vállalkozásoknak segít az üzleti, értékesítési stratégia kidolgozásában, a toborzásban, kiválasztásban, kompetenciamérésekben és fejlesztésekben.
Megtorpantak a sofőrbérek, megjelentek a minőségi munkavállalók
Az elmúlt években, noha nem mi voltunk a legnagyobb felvevőpiacuk, de sok ukrajnai sofőr dolgozott nálunk. Velük lehetett némiképp pótolni a külföldön munkát vállaló, magyar gépjárművezetőket, kordában tartani az itthoni béreket, és fenntartani egy egészséges versenyhelyzetet a magyar és külföldi gépjárművezetők között. Nagy részük azonban a háború kezdetével távozott. Így az akkor még dübörgő gazdaságban a bérek folyamatosan növekedtek, viszont a jelentkezők szakmai tudása egyre nagyobb kívánnivalót hagyott maga után.
A tavalyi év közepétől érezhető lett egy erőteljes gazdasági lassulás, kevesebb fuvareszközre, kapacitásra volt szükség, ami befagyasztotta a gépjárművezetői béreket. A közelmúlt jelentős költségnövekedései miatt jellemzően a kisebb fuvarozási vállalkozások elkezdték lassan, de észrevehetően leállítani a járműveiket és elküldeni a sofőrjeiket is. Ez oda vezetett, hogy a gépjárművezetői piac erőteljesen felélénkült. Igaz, lassan, de már megjelent a minőségibb kínálat, hiszen az elküldöttek között voltak kifejezetten jó sofőrök is.
A fellendüléssel újra keresleti piac várható – kopogtatnak a 3. országbeliek
Mindenki arra számít a szakmában, hogy ősztől elindulunk pozitív irányba. Újraindítják a leállított járműveket, sőt, a nagyobb, tőkeerősebb vállalkozások új járműveket is képesek lesznek beszerezni. Mindezekre sofőrök kellenek majd. Ha ez bekövetkezik, akkor először a keresleti piac fog erősödni, vagyis újra nem lesz elég sofőr. A gépjárművezetők toborzása, képzése ugyanis lassabb folyamat. Ráadásul aki már megtalálta máshol a helyét, például külföldi alkalmazásban, az nem valószínű, hogy újra hazai sofőrnek áll. Nehéz megmondani, hogy a most kihullott sofőrök vajon visszacsábíthatóak lesznek-e.
Valószínűleg lesz egy olyan időszak, amikor majd nagyon komoly sofőrhiánnyal kell a szakmának szembenézni. Igaz, ez nagyban függ az ellátási lánc alakulásától is, hogy mennyire lesz jellemző rá a szabdaltság, a több, kisebb fuvar a hosszabbak helyett.
Ezért nem meglepő, hogy ma már nemcsak a nagyok, de a hazai fuvarozó vállalkozások közel harmada (!) tervezi azt, hogy harmadik országos sofőröket foglalkoztasson. Ez jelenleg főleg filippínókat és közép-ázsiaiakat, pl. üzbégeket jelent.
Állami programok kellenének
Véleményem szerint államilag felkarolt, támogatott programokra lenne szükség, ami népszerűvé tenné a sofőr hivatást. Igaz, a foglalkozás rangját kinek-kinek a maga szintjén kellene visszaadni. A vállalkozások vegyék át a kiképzett munkaerőt, és megfelelő körülmények között, bejelentve, megfelelő béren dolgoztassák, és vegyék emberszámba is az alkalmazottaikat. Sok gépjárművezető mondja, hogy a szakmában nem a pénzzel van a baj, hanem a kiszámíthatatlansággal. Kulturált munkakörülményekre van szükség és megbízható munkáltatókra. Emellett állami, jogalkotói szerepvállalásra is, ami képes létrehozni egy vonzó életpályamodellt, képzéssel, jövőképpel.
HR stratégia – betáplálási pontokkal
Ha nincs megbízás, akkor a vállalkozásoknak csökkenteni kell a fix költségeket, amelyhez a bérek is tartoznak. Igaz ez nemcsak a sofőrökre, de az irodai személyzetre, sőt a menedzsmentre is. Már most érdemes számba venni a lehetőségeinket, hogy kész tervünk legyen, mire beindul a gazdaság. Azt tanácsolom, hogy ne csak a bérre (bár ez a legfontosabb), hanem az ún. „HR-brandingre” is fókuszáljunk. Legyünk nyitottak, biztosítsunk lehetőséget a szakmai továbbképzésre, átképzésre, motiváljuk a gépjárművezetőinket!
Még jobb, ha a vállalkozások jól körbejárják, milyen „betáplálási pontjaik” vannak. Az egyik ilyen lehet például az OFÁ-s képzés, de szóba jöhet a gépjárművezetői ajánlás vagy akár a saját bázisból történő átképzés is. Ugyanakkor legyünk felkészültek a harmadik országbeli gépjárművezetők alkalmazására is! Most érdemes feltérképezni az ezzel foglalkozó, minősített ügynökségek ajánlatait, akiknek kipróbált módszereik vannak.
Katkics Attila kérdése Szécsi Gabriellához a BI-KA Logisztika Kft. ügyvezetőjéhez: „Mitől döglik a légy”, azaz mitől lesz érdekes egy közepes méretű flottával rendelkező nagyvállalat a megbízók számára? Mi a siker titka?
Őri András
Forrás: Fuvarlevél
Regisztráljon díjmentesen sofőrként!
Adja fel ingyenes álláshirdetését most!
További hírek
„A legjobb könnyű tehergépkocsi” címet nyerte el az új generációs DAF XB
Az új generációs DAF XB nyerte el „A legjobb könnyű tehergépkocsinak” járó díjat az egyik legjelentősebb szállítmányozási magazin, a cseh
Az üzemanyagárak újboli emelkedése: hatások a kamionos vállalkozásokra és téli kilátások
Az üzemanyagárak folyamatosan ingadoznak, és a legfrissebb hírek szerint a MOL 9 forinttal emelte a gázolaj árát a napokban. Ez
USA döntött – autópályán hasít az önvezető csőrös
Az USA választott, esélyt ad az önvezető teherautóknak. Ezúttal Texasban tették próbára az egyik cég önvezető rendszerét. Az Amerikai Egyesült