A jövő megérkezett: Magyarországon tesztelték a Scania elektromos kamionját
Néhány évvel ezelőtt, még a távoli jövőre gondoltunk, amikor elektromos nagyhaszonjárművekről beszéltünk, ma pedig már valós körülmények között, magyar utakon próbálhattuk ki a Scania 45 R, teljesen elektromos meghajtású nyerges szerelvényét.
Az R-sorozatú vontató a Scania legerősebb akkumulátoros elektromos (BEV) teherautóinak képviselője. Nem kevesebb, mint 450 kW-os folyamatos teljesítményével (és az összes rendelkezésre álló nyomatékával) a legtöbbféle feladatot el tudja látni. Az össztömege akár 74 tonna GTW (a nyerges vontató plusz pótkocsi plusz rakomány össztömege) is lehet (bizonyos országoban megengedett). A 450kW 610 lóerőnek felel meg.
Az EM C3-6 kódjelű elektromos hajtás hat sebességfokozattal rendelkezik, de az esetek nagy részében ezekből csak néhányat használ. Az 5. fokozat egyébként egy közvetlen sebességfokozat, amely segít az energiamegtakarításban, mivel utazósebességnél kisebb a belső veszteség.
Ami nyilvánvaló, amikor ezt a teherautót (vagy bármelyik testvérét) vezetjük, az az, hogy mennyire jól teljesít és milyen nyomatékkal húz, mindezt a legnagyobb csendben. Jellemzően nagyobb hatótávolság érhető el, mint amit hivatalosan feltüntetnek. A Scania a felhasználási körülményektől függően 350 – 390km hatótávolságot ad meg egy ilyen 40 (44t*) tonnás vontató és pótkocsi kombinációnak, normál körülmények között (ez természetesen a külső hőmérséklet, a domborzat stb. függvényében változik), de ezt általában a legrosszabb téli körülmények között is tudja. Tesztünk alkalmával 73%-os töltöttség mellett, még 370km hatótávot írt ki a fedélzeti számítógép. A valóságban ennél jóval magasabb, ideális körülmények között, akár 520 km is lehet a megtehető hatótáv, de a 400-450 kilómétert a legáltalánosabb körülmények között is tudja.
A valós körülmények között, 44t* össztömeggel, klímát használva a 100km-es tesztút alkalmával 20%-ot esett a töltöttség. Induláskor 73%-os volt a töltöttség 370km megtehető hatótávolsággal, érkezéskor pedig 53% töltöttség maradt az akkumulátorban 270km megtehető hatótávval.
Maga a teherautó nagyon hasonlít bármely más R-sorozatú Scaniára, ami teljesen szándékos. A szakértők azonban észrevehetik, hogy kiálló lökhárítóval rendelkezik, amely az IVD előírások szerint lehetővé teszi a teherautó és a pótkocsi kombinációjának extra hosszát (a tengelytávolság 4,150 mm, ami valamivel hosszabb, mint egy tipikus vontató).
Szóval, milyen egy ilyen teljesen elektromos kamiont vezetni? Valami álom…!
Nagyon erős, nyomatékos motor, rántás nélküli sima váltás, valamint rendkívül alacsony zaj- és rezgésszint jellemzi. Az ehhez hasonló teherautók úttörő szerepet játszanak az elektromos átállásban!
A minden bizonnyal egyre magasabb elektromos áram árát valamilyen mértékben kompenzálja a többi, gyakorlatilag elhanyagolható üzemeltetési költség. Sajnos nincs még információnk arról, hogy az elektromos Scania-kat milyen gyakran kell majd szervízbe vinni, de valószínüleg csak nagyon ritkán. Nincs motorolaj csere, kevesebb a kopó alkatrész és a hatékony energievisszatermelésnek köszönhetően a fékek sem használódnak el gyorsan.
Az abroncsokat illetően sem kell magasabb költségekkel számolni, mivel az akkumulátorok magasab tömegét még a hagyományos abroncsok elviselik (ellentétben az elektromos személygépgocsikkal).
A vontatón elöl 385/55 R22.5, hátul pedig 315/70 R22.5 Michelin X line Energy abroncsok voltal szerelve.
Összegzés
A Scania 45 R kamion egy kiváló választás mindazok számára, akik megbízható, hatékony és környezetbarát teherautót keresnek. A 100% elektromos meghajtás, az innovatív technológiai megoldások, a kényelmes és ergonomikus fülkék mind hozzájárulnak ahhoz, hogy ez a modell a fuvarozási ipar egyik legkiemelkedőbb szereplője legyen.
Forrás: HUNGAROKAMION
Regisztráljon díjmentesen sofőrként!
Adja fel ingyenes álláshirdetését most!
További hírek
Két számjegyű árbevétel-növekedéssel kezdte az évet a Waberer’s
Tovább növelte árbevételét az idei első negyedévben a Waberer’s Csoport, mely konszolidált szinten az egyik legmagasabb negyedéves bevételi mutatót is
Az EU szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el a nehézgépjárművekre
Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet,
A gigakamionok megjelenése társadalmi és környezeti károkkal járna
A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti árufuvarozási szektor versenyképességének csökkenése mellett negatív társadalmi