Kamionok síneken – Budapest és Luxemburg között vasúton lehet szállítani félpót-kocsikat a jövő év elejétől
Új intermodális vasúti összeköttetés indítását jelentette be Budapest és a luxemburgi Bettembourg között a CFL Multimodal a 4. Kelet-Európai Intermodális Konferencián. A luxemburgi logisztikai vállalat heti négy vonatpárral tervez a két város között, amelyek vegyesen szállítanak majd kamion-félpótkocsikat és konténereket, a tervek szerint 2025 első negyedévtől. A kapacitás nagy részét már lefoglalták fuvarozók, amelyeknek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerhez (EKR) kapcsolódó kormányzati ösztönzők miatt megéri a környezetbarát vasúton szállítani a közút helyett.
A luxemburgi CFL Multimodal saját, Bettembourg-Dudelange terminálja és a Csepeli Szabadkikötőben működő Budapest-MAHART Container Center (MCC) terminál között tervezi elindítani a heti négy vonatpárt. A projekt megvalósítását a VTG a vasúti kocsipark biztosításával, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) pedig piackutatással és szervezéssel támogatja.
A stratégiai helyen működő Bettembourg-Dudelange terminál vasúti hozzáférést biztost jelentős európai kikötőkhöz és gazdasági központokhoz, köztük olyan kulcsfontosságú francia és spanyol csomópontokhoz, mint Lyon és
Le Boulou, valamint a belgiumi Antwerpen vagy a német Ruhr-vidék.
Egyre több cégnek változik a gondolkodásmódja, és fordul a közúttól a vasút felé. Azért indítjuk el a Budapest és Bettembourg közötti vonatkapcsolatot, hogy segítsünk ezeknek a vállalkozásoknak csökkenteni a károsanyag-kibocsátásukat. A magyar főváros egy fontos csomópont, ezért esett rá a választásunk – hangsúlyozta Imad Jenayeh CFL Multimodal üzletfejlesztési menedzsere.
Az új vonatkapcsolat heti négy körjárattal, 24-30 órás menetidővel, daruzható és nem daruzható közúti félpótkocsikat, valamint konténereket tud szállítani. Nagy az érdeklődés, a kapacitás nagy részét már lefoglalták közúti fuvarozók.
„Az új összeköttetés jelentős hatással lesz a Magyarország és Nyugat-Európa közötti intermodális piac fejlődésére. Olyan szállítmányozók is bekapcsolódhatnak a vasúti kombinált fuvarozásba, akik korábban ezt nem tették. A vonatok indításának szervezése hosszas előkészület után idén gyorsult fel, a közúti félpótkocsik vasúti intermodális fuvarozását jelentősen támogató hazai kormányzati intézkedések hatására” – mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke.
Magyarország és Nyugat-Európa között jelenleg három intermodális vasúti kapcsolat üzemel. Az egyik egy logisztikai szolgáltató saját szervezése, azt más fuvarozók nem vehetik igénybe. A másik soroksári BILK terminál és a németországi Neuss között közlekedik. A harmadik idén októberben indult a törökbálinti DEPO és a HELROM együttműködésében, Törökbálint és Düsseldorf között.
A vasúti intermodális megoldással a szolgáltatást igénybe vevő cégek akár 70 százalékkal tudják csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásukat, tizenketted részre tudják visszavágni a külső költségeket, hatodára a fajlagos energiafelhasználásukat. A vasúti intermodális fuvarozás az egyik legjelentősebb pillére az európai zöld megállapodásnak (Green Deal), amivel a legtöbbet tehetnek a fuvarozók a környezet fenntarthatóságáért.
A közúti fuvarozók vasúthasználatát ösztönzik
A kormányzat idén februárban bevezetett intézkedésével ösztönzi az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren belül a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását. A rendelkezés azokat a magyarországi bejegyzésű közúti fuvarozó vállalkozásokat segíti, amelyeknek van kamionjuk, és azok már eddig is közlekedtek nemzetközi forgalomban. Ezek elszámolhatnak energiamegtakarítást az EKR-rendszerben, ha vasúton szállítják a kamionpótkocsit. Az auditált energiamegtakarítási kvótát pedig értékesíthetik. Az MLSZKSZ számításai szerint megfelelő feltételek teljesítése esetén ez egy Budapest és Ruhr-vidék közötti szállításnál 150–200 eurót is jelenthet, a plusz adminisztrációs költségeik fedezetére, de a fuvartávolságtól és a körülményektől függően lehet ennél kevesebb vagy akár több is.
FORRÁS: MLSZKSZ
Regisztráljon díjmentesen sofőrként!
Adja fel ingyenes álláshirdetését most!
További hírek
„A legjobb könnyű tehergépkocsi” címet nyerte el az új generációs DAF XB
Az új generációs DAF XB nyerte el „A legjobb könnyű tehergépkocsinak” járó díjat az egyik legjelentősebb szállítmányozási magazin, a cseh
Az üzemanyagárak újboli emelkedése: hatások a kamionos vállalkozásokra és téli kilátások
Az üzemanyagárak folyamatosan ingadoznak, és a legfrissebb hírek szerint a MOL 9 forinttal emelte a gázolaj árát a napokban. Ez
USA döntött – autópályán hasít az önvezető csőrös
Az USA választott, esélyt ad az önvezető teherautóknak. Ezúttal Texasban tették próbára az egyik cég önvezető rendszerét. Az Amerikai Egyesült