Kiegészítők, amelyek nélkül télen nem érdemes a volán mögé ülni!
A téli szezon beköszöntével rengeteg kihívással kell megküzdeniük azoknak, akik az országutakat róják. A hajnali hideg nemcsak a sofőrnek, de a kamionnak is kellemetlen, és sok problémát okozhat, ha nem elég felkészülten várjuk a mínuszok beköszöntét. A jeges utakról vagy a hóesésről már nem is beszélve.
A rutin ilyenkor fontos, azonban önmagában még nem feltétlenül elég a biztonságos vezetéshez. Néhány szezonális kiegészítő azonban csodákra képes, és sokszor akár életveszélyes helyzetektől is megóvhatja a felkészült sofőröket. Ebben a cikkben megmutatjuk azokat, amelyek nélkül télen nem érdemes volán mögé ülni, még akkor sem, ha a kamionozás az életünk és sokéves rutinnal rendelkezünk a vezetés terén!
Milyen fagyálló kerüljön a hűtőbe? Kezdjük talán az egyik legfontosabb téli kiegészítővel, a fagyállóval. A fagyálló folyadék célja, hogy a köznyelvben csak hűtővíznek nevezett hűtőközeget a leghidegebb napokban is megóvja a fagyástól. Ez fontos, hiszen hűtés nélkül még a legnagyobb fagyban sem maradhat a motor, hiszen még mínuszok idején is könnyen túlhevül és tönkremegy.
A fagyálló kiválasztása tehát olyan feladat, amelyet semmiképp sem szabad félvállról venni. A megfelelő megoldás érdekében pedig több szempontot is figyelembe kell vennünk a vásárlás előtt. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy milyen motor található a járművünkben. Létezik ugyanis alumínium és vas blokk is. Fontos tudni, hogy az a folyadék, ami az alumínium blokk esetén használható, a vas esetén is megállja a helyét. Ami azonban a jó a vasba, az nem használható az alu blokk esetében. Éppen ezért lényeges, hogy az elérhető kínálatból megfelelően válasszunk. Míg általában a régebbi típusú járművek hűtőrendszere több fémes alkatrészt tartalmaz, addig az újabbak már több alumínium, gumi és műanyag alkatrészt.
A következő dolog elsőre kevésbé tűnhet kritikus jelentőségűnek, azonban ne hagyjuk, hogy a látszat megtévesszen minket. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen színű fagyálló folyadékot választunk. Legalábbis az esetek többségében nem. A különböző színek jelentősége ugyanis elméletben a fagyálló folyadék kémiai vagy műszaki tulajdonságaira utal.
Míg korábban a kék és a narancssárga számított leginkább elterjedtnek, addig mára rengeteg színű fagyálló folyadék közül válogathatunk, ezek pedig bizonyos tulajdonságaikat tekintve eltérőek lehetnek. A színek jelezhetik többek közt a fagyálló folyadék összetételét és élettartamát. A szokásos kék színű fagyálló például az esetek többségében etilén-glikol alapú. Ezt kétévente, vagy legfeljebb 55.000 kilométerenként kell cserélnünk. Ezzel szemben a piros, a lila, és a sárga színű folyadékok általában szerves karboxilát adalékot is tartalmaznak, amelynek köszönhetően a csereperiódus akár 4-5 év, 150 – 250 ezer km is lehet.
Fontos azonban tudni, hogy a különböző gyártók eltérően használhatják a színezést, és előfordulhat az, hogy két azonos színű folyadék nem ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik. Így vásárlás előtt minden esetben ellenőrizzük az, hogy mit is veszünk le a polcról egészen pontosan. A tél közeledtével refraktométer segítségével vagy fokolóval tudjuk ellenőrizni azt, hogy megfelelően fagyálló-e a hűtőfolyadékunk.
Amit a fagyálló folyadékok keveréséről tudni érdemes : a legfontosabb tudnivaló, hogy az eltérő tulajdonságoknak köszönhetően a különböző fagyálló folyadékok nem keverhetők! Rózsaszínre csak rózsaszínt, kékre csak kéket szabad önteni, és így tovább az elérhető színekkel, a keverés pedig csak ioncserélt víz használatával együtt lehetséges. Ennek oka, hogy a csapvízzel szemben az ioncserélt víz nem tartalmaz sókat. Ez fontos, hiszen a sók egyrészt lerakódásokat, vízkövet okoznak a hűtőrendszerben, másrészt pedig a fagyást is elősegítik, ezzel pedig a motor működését kockáztatjuk. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az ioncserélt víz használatának köszönhetően a fagyálló folyadék hígul, ez pedig veszélyes lehet, hiszen a mínusz 35 fokig használható folyadékból könnyen csinálhatunk olyat, ami csak -10 fokig lesz ideális. Lényeges tehát, hogy esetleges keverés során odafigyeljünk az arányokra.
A tömény fagyálló folyadék általában mínusz 72 fokig biztosít védettséget a fagyok ellen. Abban az esetben, ha a keverék aránya 70 százalék az etilén-glikol javára, a maradék pedig desztillált víz, mínusz 50 fokig ideális folyadékot kapunk. 50-50 százalék esetén az eredmény nagyjából mínusz 35 fokig nyújt védettséget. A legjobb megoldás az, ha mi magunk nem kísérletezünk a fagyálló keverésével. Ma már rengeteg olyan folyadék közül választhatunk ugyanis, amelyek járművünk és az időjárási viszonyok szempontjából egyaránt ideálisak lehetnek.
Fontos az évszaknak megfelelő ablakmosó folyadék
Ha már az ablakmosó folyadéknál tartunk, a téli felkészítés idején ezt is érdemes ellenőriznünk. Hogy miért? Azért, mert ha télen nyári ablakmosó folyadék marad a tartályban, az könnyen a tartály vagy a vezetékek szétfagyását eredményezheti, vagy akár az ablakmosó motorja is leéghet abban az esetben, ha a kásásra fagyott folyadékot próbáljuk a szélvédőre pumpálni.
A téli ablakmosó folyadékok többféle kiszerelésben és koncentrációban kaphatók. A bekevert folyadékok közül a legnépszerűbbnek a mínusz 19-22 fokig használható készítmények számítanak, hiszen hazánkban ezek is védettséget biztosítanak a téli szezon hideg időjárásával szemben. De vásárolhatunk akár olyan koncentrátumot is, amely mínusz 40-70 fok közötti hőmérsékletre lett tervezve. Az ilyen koncentrátumokat érdemes lehet már csak gazdaságosság szempontjából is desztillált vízzel hígítanunk azelőtt, hogy a mosótartályba öntenénk őket.
Fontos, hogy minden esetben minőségi terméket válasszunk, az olcsó, „noname” ablakmosó folyadékok ugyanis sok esetben hajlamosak lehetnek a kásásodásra, ami a téli szezonban nemcsak kellemetlen, de akár balesetveszélyes is lehet. Különösen abban az esetben okozhat gondot, ha a folyadék a hidegnek és a menetszélnek köszönhetően ráfagy a szélvédőnkre. A biztonságos vezetés szempontjából természetesen az is fontos, hogy az ablaktörlő lapát és a rajta levő gumi is mindig megfelelő állapotban legyen.
Refraktométer: mi az, és miért van rá minden sofőrnek szüksége? A refraktométer a téli időszakban a kamionok, teherautók, haszongépjárművek és személygépkocsik nélkülözhetetlen tartozéka. Segítségével ugyanis pillanatokon belül megállapítható, hogy a hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék elegendő fagyállót tartalmaz-e. A refraktométer lehetővé teszi, hogy bizonyos folyadékok tulajdonságát ellenőrizzük. Ehhez csupán egy-két csepp folyadékot kell csepegtetni a prizmára, majd az átlátszó fedelet lezárni. Bizonyos refraktométerek a fagyálló és ablakmosó folyadék mellett akkumulátorsav és AdBlue mérésére is alkalmasak.
Az általunk forgalmazott optikai fagyállómérő például 4 mérőskálával rendelkezik. A fagyálló propilén vagy etilén mérésére külön skálával látták el, és akkumulátorsav mérésére is alkalmazható. De a kínálatunkban olyan refraktométer is elérhető, amivel az AdBlue folyadék szintjét is hatékonyan mérhetjük. Az eszköz használata rendkívül egyszerű, fontos azonban, hogy alkalmazás előtt a műszert kalibrálni kell. Ettől azonban nem kell megijednünk, hiszen ez csupán egy pár másodperces folyamat. A refraktométer fedelét felhajtva ioncserélt (desztillált) vizet csepegtetünk a mérőskálára, majd ráhatjuk a fedelet és belenézünk az optikába.
Ha az optikában alul látható „waterline” felirat fölötti vízszintes vonalban látható a kék szín, az eszköz megfelelően használható. Ha a feljebb vagy lejjebb található ennél, a fedél feletti kupak eltávolítása után a készlethez mellékelt csavarhúzóval állítható be a megfelelő szint. Ezt a kalibrálási folyamatot érdemes évente egyszer elvégezni.
Üzemanyag dermedésgátló: miért és hogyan használjuk? A téli időszakban a dízelüzemű motorok esetében gyakran okozhat gondot a reggeli indítás. Ennek az oka általában az, hogy az üzemanyag túlzott hidegben kikristályosodik, megdermed, szakmai szóval paraffinosodik, azaz a hideg hatására a teljes üzemanyagellátó rendszerben kiváló paraffin eltömi a gázolajszűrőt. Ennek hatására pedig a motor akkor sem indul, ha az akkumulátor és a befecskendező rendszer hibátlanul működik.
A dermedésgátló egy olyan adalékanyag, amely alacsony hőmérsékleten is megakadályozza a paraffin kristályok kialakulását a gázolaj üzemanyag esetén. Optimalizálja az üzemanyag-rendszer működését alacsony hőmérsékleten, és nem engedi, hogy a megkristályosodott gázolaj eltömítse a szűrőket és az üzemanyag-rendszert. Ha a hőmérséklet mínusz 15 fok alá esik, mindenképp érdemes alkalmaznunk, annak ellenére is, hogy az üzemanyag töltőállomásokon télen már téli gázolajat árulnak. Mínusz 20 fok alatt ugyanis már ez is könnyen kristályosodhat. A legtöbb dermedésgátló adalékanyag pedig mínusz 39 fokig biztonságosan használható. Éppen ezért a jó minőségű dermedésgátló szintén olyan kiegészítő, amely nélkül egyetlen felelősségteljes kamionos sem vághat neki a téli szezonnak.
Hatékony küzdelem a jég, a hó és a szél ellen: jégoldó, jégkaparó, szilikon-spray: Ha tél, akkor természetesen fontos szót ejtenünk a legtöbb sofőr egyik legádázabb szezonális ellenségéről, a jégről is. A havas és jeges szélvédő talán a kisebbik probléma. Ilyen esetekben ugyanis egy hóseprű, egy jó minőségű jégkaparó, illetve a megfelelő jégoldó használata is nagy segítséget jelent.
A jégkaparó esetében sokféle megoldást használhatunk, amelyek közül általában mindegyik hatékony lehet. Jó, ha az eszköz rendelkezik egy gumis résszel ellátott éllel, ennek segítségével ugyanis a műanyag véggel felkapart jég könnyen és gyorsan eltávolítható. Bizonyos jégkaparók esetében egy partvishoz hasonló tartozék is segíti a felkapart jégzúzalék egyszerű és hatékony eltávolítását. Végeredményben azonban, hogy melyiket választjuk, leginkább egyéni preferenciáinktól függ. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a minőség a jégkaparó esetében sem mindegy. Igyekezzünk minden esetben olyan darabot választani, ami megfelelő tartással rendelkezik, így nem törik el az első pár használat közben. A túlságosan vékony műanyagból készült jégkaparók valószínűleg nem lesznek hosszú életűek.
A jeges szélvédőnél már komolyabb problémát jelenthet egy befagyott zár, ami lehetetlenné teszi azt, hogy egy fagyos reggelen egyáltalán be tudjunk ülni a járműbe. Ilyen esetekben segít a zárolajozó jégoldó spray, amely a zárak jégmentesítésére, jegesedésének megelőzésére használható. A spray a speciális szórófejnek köszönhetően könnyedén a zárba juttatható, ezáltal pedig minden helyzetben hatékonyan alkalmazható. A zárolajozó jégoldó nagy előnye továbbá, hogy a jegesedés megakadályozása mellett a rozsdásodástól is véd, illetve biztosítja a zár megfelelő működése szempontjából szükséges kenést. Jégoldó spray-ből érdemes lehet két flakonnal is tartanunk, egyet a jármű belső terében, egyet pedig azon kívül, például a táskánkban. Hiszen gondoljunk bele: a kesztyűtartóban tárolt zárolajozó meglehetősen keveset ér abban az esetben, ha a reggeli fagyban kívülről nem tudjuk kinyitni a jármű ajtaját.
Ha pedig az ajtóknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a hideg, fagyos idő elején megéri az tömítést bekenni fehér zsírral, így nem fog befagyni az ajtó. Fontos lehet továbbá, hogy megfelelő időt és energiát fektessünk a gumikéder karbantartására. Az elhasznált gumikéder esetében ugyanis vezetés közben behúz a hideg az ajtón, ami rendkívül kellemetlen lehet. A karbantartáshoz használhatunk szilikonspray-t, amely áttetsző, tartós védőfilmet képezve biztosítja a védelmet, a kenést és szigetelést is.
Végül pedig ne feledkezzünk meg arról, hogy kamionosok esetében fontos a légfék fagymentesítése. A szezon kezdetén mindig nézzük meg a légszárító patron hatékonyságát, szükség esetén pedig cseréljük is le azt.
Amire még szükségünk lehet: hólapát és párátlanító gép
A korábban említett kiegészítők alapvető szükségletnek számítanak abban az esetben, ha a téli szezonban szeretnénk biztonságosan vezetni. Néhány egyéb kellék azonban szintén jól jöhet, ha a biztonságérzet mellett a komfortérzetet is szeretnénk növelni. Ilyen lehet például egy hólapát, ami különösen hasznos abban az esetben, ha nemcsak autópályán, de kevésbé sűrűn járt és takarított utakon is vezetünk, és szeretnénk, ha itt sem érne bennünket meglepetés.
Hasznos lehet továbbá egy párátlanító gép, ami segíthet abban, hogy a vezetés közben ne kelljen a folyamatosan bepárásodó ablak miatt aggódnunk. Sokan esküsznek a különböző fűtőberendezésekre is, azonban tudni kell, hogy ezek hatalmas energiaigénnyel rendelkeznek. Ennek köszönhetően képesek pillanatok alatt leszívni az akkumulátort, vagy akár leégetni a szivargyújtót.
Jó alternatívának tűnhet a gázos melegítőparabola használata. A gázpalackot, illetve a fűtő parabolát azonban szigorúan tilos beltérben használni. Egyrészt azért, mert oxigént használ az égéshez, ezért azt elszívja zárt térben, fulladást okozhat. Másrészt pedig azért, mert rendkívül balesetveszélyes a fokozott robbanásveszély miatt.
Amiről még nem beszéltünk: hótálca, hólánc és egyéb kiegészítők
Nyilván sokaknak feltűnt, hogy a cikkben pár olyan dologról nem esett szó, ami szintén jól jöhet abban az esetben, ha télen kell a volán mögé ülnünk. Hasznos kiegészítő lehet például a hótálca, amelynek legfőbb feladata, hogy megakadályozza a hólé beszivárgását a vezetőfülkébe. Ennek köszönhetően segít abban, hogy a nedves, latyakos téli időszakban is kevesebbet keljen takarítanunk és hatékonyan óvjuk meg a jármű kárpitozásának eredeti, szennyeződésmentes állapotát. A jó hótálcák rögzíthetők, így nem kell attól tartanunk, hogy vezetés közben elmozdulnak. Nagyobb igénybevételű, munkaeszközként használt autók esetében érdemes a lehető legjobb minőségű megoldást választanunk, így megkímélhetjük magunkat a rendszeres takarítástól és kényelmesebben vezethetünk.
Végül pedig a maximális biztonság- és komfortérzet érdekében nem hiányozhat a járműből a bélelt, meleg láthatósági dzseki sem, ami fényvisszaverő anyagának köszönhetően a téli hidegben is lehetővé teszi azt, hogy szükség esetén mindig messziről láthatóak legyünk, ezáltal is elkerülve a balesetveszélyes helyzeteket.
FORRÁS: CONVOY
Regisztráljon díjmentesen sofőrként!
Adja fel ingyenes álláshirdetését most!
További hírek
Kamionok síneken – Budapest és Luxemburg között vasúton lehet szállítani félpót-kocsikat a jövő év elejétől
Új intermodális vasúti összeköttetés születik
Kamionsofőrök és a nyugdíjrendszer: milyen hatásokkal kell számolni?
Nemzetközi összehasonlításban megéri a kemény munka?
Kamionsofőrök Európában: Mennyit keresnek és megéri-e külföldön dolgozni?
Magasabb bérek, de milyen áron?