Tényleg egymilliót keresnek a kamionosok? – ennyit visznek haza a magyar sofőrök

Nehéz munka, viszont cserébe rengeteget lehet vele keresni – hosszú ideje ez a kép él az emberekben a teherautó-sofőrökről. A koronavírus-járvány óta ráadásul az egymillió forintot meghaladó fizetésekről is rendszeresen keringenek legendák, ami miatt sokan azt gondolhatják, hogy a teherautó-vezetéssel – ha kényelmetlen munka is – viszonylag gyorsan össze lehet gyűjteni egy kisebb vagyont.

Ebben a bizonytalan és félinformációkkal teli környezetben teremtene valamennyi átláthatóságot soforfizetes.com oldal, ahol a sofőrök anonim módon hasonlíthatják össze a fizetésüket az országos, megyei, és különböző kategóriákon belüli átlagokkal. Az oldal a gépkocsivezetőktől származó adatok mellett több mint 1200 fuvarozócég állásajánlatait gyűjti össze egy helyen.

Azért, hogy a fizetésekről szóló részletes adatok a szakmán kívül a szélesebb nyilvánossághoz is eljussanak, az oldal üzemeltetői megosztották az elmúlt 12 hónapra vonatkozó részletes adatokat a Telexszel. Ebben a cikkben két ábrán és egy térképen mutatjuk be, hol, milyen munkával milyen feltételek mellett mennyit keresnek a teherautó-sofőrök.

Kétszeres különbség van a munka típusától függően

Dobos Béla, a sofőrfizetéseket gyűjtő oldalt üzemeltető Transleads Kft. ügyvezetője szerint a kontextushoz érdemes tudni, hogy jelenleg Magyarországon körülbelül 80 ezer hivatásos gépkocsivezető dolgozik, de az ágazatban súlyos munkaerőhiány tapasztalható. Az iparági becslések szerint hiányzik legalább 8-10 ezer sofőr, ami különösen az árufuvarozásban és a személyszállításban okoz nehézséget.

Dobos azt mondja: „Mivel a sofőrök bére sok esetben 3-4 különböző bérfizetési elemből áll össze (például alapbér, napidíj, kilométer-alapú pótlék, egyéb juttatások), ezért ők leginkább a számlájukra utalt nettó bérükkel vannak tisztában, szemben egy átlagos irodai környezetben dolgozó munkavállalóval. Emiatt a felmérésünk kifejezetten a nettó béradatokra koncentrált.”

Elsőként azt szedtük össze, hogy területenként (belföldi vagy nemzetközi), illetve jármű-kategóriánként milyen nettó fizetésekről számoltak be a sofőrök:

A táblázatból látszik, hogy a nemzetközi fuvarozással szinte minden esetben többet lehet keresni, mint a hazaival. Ez alól egyedül a kisáruszállító furgon vezetése jelent kivételt, ami mindkét területen egy nagyságrenddel alacsonyabb fizetést jelent, mint az összes többi kategória.

Heves megye = királyság?

A soforfizetes.com a gépjármű-kategóriák mellett a munkaadó székhelye szerint is gyűjti az adatokat, amelyekből jól látszik, hogy az országon belül jelentős különbségek vannak az elérhető bérekben. A következő térképen a legáltalánosabb, köznyelvben „sima kamionnak”, szaknyelven ponyvás nyergesvontatónak nevezett járműkategóriával nemzetközi fuvarozásban elérhető nettó fizetéseket mutatjuk megyénként. Dobos Béla tájékoztatása szerint a nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában 989 sofőr töltötte ki a kérdőívüket, ami megyénként 25-30 választ jelent, egyedül Budapestről és Nógrád megyéből nem érkezett elég válasz, így ezekről nem publikáltak adatot. Az országos átlagfizetés ebben a kategóriában 765 ezer forint volt.

Dobos Béla szerint a megyei szintű adatokat torzíthatja egyrészt egy-egy nagyobb munkaadó, mint például a Heves vármegyei székhelyű Horváth Rudolf, amelynél több száz sofőr dolgozik. Másrészt az is számít, hogy bizonyos megyékben más munkarendek dominálnak.

„Békés megyében nemzetközi ponyvás nyergesvontatós kategóriában a kitöltők 90 százaléka hétvégén hazajárós munkarendben dolgozik, ami kevesebb fizetéssel jár, mint például a 4/1-es beosztás, ami négyheti külföldi munkát, majd egy egyhetes pihenőt jelent. Ez azért van így, mert a nemzetközi sofőrök a fizetésük jelentős részét adómentes külföldi napidíjként kapják, így egy hétvégén hazajárós sofőr az otthon töltött hétvégékre nem kap napidíjat, míg a 4/1 hetes váltás esetén a külföldön töltött hétvégékre is megkapja” – mondta Dobos Béla.

Van, ahol a nettó egymillió forintot karcolja az átlagbér

És itt el is jutottunk a következő szemponthoz, ami a váltási rendszerek szerinti fizetési különbségeket érinti. Az világos, hogy a belföldi fuvarozók naponta, néhány naponta, vagy legalább hétvégenként haza tudnak menni, a nemzetközi fuvarozásban azonban bonyolultabb a helyzet, és nagyon számít, hogy ki mennyit van távol.

A legkényelmesebb azoknak, akik minden hétvégét otthon töltenek, aztán jönnek, akik két hét munka után kapnak egy hét szabit (2/1), majd azok, akik három hét munka után kapnak egy hét pihenőt (3/1), őket követik azok, akik négy hét után vannak otthon egy hétig (4/1). A különböző gépjárműtípusokban és a különböző váltási rendszerben az elmúlt 12 hónapban így alakultak az átlagfizetések:

A táblázat jól mutatja, hogy a különböző kategóriák között akár kétszeres különbségek vannak. Az megint látszik, hogy a legkevesebbet a kisáruszállító furgonok sofőrjei keresik, aki ilyet vezet és minden hétvégére hazajut, az valószínűleg havi nettó félmillió forintnál is kevesebbet visz haza. De még aki minden második vagy minden harmadik hét után keveredik haza, az sem keres sokkal többet félmillió forintnál.

Legtöbbet a négyhetente hazatérő hűtős nyergesvontatókat vezető sofőrök keresnek, akik majdnem nettó egymillió forintot visznek haza. Második helyen a szintén négyhetente pihenőhöz jutó ponyvás nyergesvontatót vezető sofőrök vannak, majd a hétvégente hazajáró autószállítót vezető gépkocsivezetők.

Összességében tehát az látszik, hogy valóban vannak olyan teherautó-sofőrök Magyarországon, akiknek a nettó fizetése megközelíti az egymillió forintot, ők azonban a nagyon kényelmetlen munkarendben, nemzetközi fuvarozásban dolgoznak. A belföldön vagy kényelmesebb munkarendben dolgozók ennél jellemzően jóval kevesebbet keresnek.

FORRÁS: TELEX

Regisztráljon díjmentesen sofőrként!

Adja fel ingyenes álláshirdetését most!

További hírek