Az elhasználódott, hulladék abroncsot ingyen átveszik, de mire figyeljünk az új megvásárlásánál?
A néhány éve gyártott abroncsok teljes értékűek!
Mint ismeretes, 2023. október elsejétől kötelező külön gyűjteni a hulladékká vált gumiabroncsokat, amiket a hulladékgazdálkodásért felelős MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. és alvállalkozói, valamint a gumiabroncs forgalmazók térítésmentesen átvesznek. Ennek hátterében az áll, hogy a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó egyes termékkategóriákra – így a gumiabroncsra is – speciális szabályok vonatkoznak. Az intézkedéssel hatékonyabbá válik a hulladékgazdálkodás és emelkednek a hulladékgyűjtési és hasznosítási arányok, ami hozzájárul a hulladékokból előállított másodnyersanyagok kínálatának növekedéséhez és az illegális hulladéklerakás csökkenéséhez. Vagyis a felhasználói oldalról nézve egy gonddal kevesebb, de hogyan válasszunk újat?
Két dolog is segít; az egyik a DOT-szám, a másik a gumiabroncson található címke.
A DOT-szám a gyártás pontos időpontjáról ad tájékoztatást. Az abroncsok idén sem lettek olcsóbbak,
ám a kereskedők raktárkészletén akadhatnak olyan darabok, amelyeket még korábban „bespájzoltak”, de valamilyen oknál fogva még nem értékesítettek, és esetleg kedvezőbb az áruk. Még a COVID alatt gyártott abroncsok is – ha megfelelően tárolták az abroncsot – minden további nélkül felszerelhetők, és használhatók, sőt főszabály szerint újnak számítanak.
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni! A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy a megfelelően karbantartott, sérülésmentes és megfelelő mélységű lamellákkal rendelkező abroncs akár tovább is használható, mint tíz év.
Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
Összefoglalva:
- Frissen gyártott: 3 éves korig
- Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel
egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából! - Élettartam: 10 év után javasolt lecserélni, de a megfelelően karbantartott, sérülésmentes és
csak mérsékelten kopott abroncs akár tovább is használható
A gumiabroncs címkéről: A címkék segítenek a fogyasztóknak megalapozott döntéseket hozni gumiabroncsok vásárlása során, mivel az egyszerűen áttekinthető három fő paraméter és a két kiegészítő információ alapján könnyen eldönthetik, hogy mi a fontos számukra. Ugyanakkor, a rendelet megalkotói szerint a címkék újításokra, fejlesztésekre is késztetik a gyártókat, hogy gumiabroncsaik hatékonyabbak, biztonságosabbak és csendesebbek legyenek.
Forrás: HTA
Regisztráljon díjmentesen sofőrként!
Adja fel ingyenes álláshirdetését most!
További hírek
Kiegészítők, amelyek nélkül télen nem érdemes a volán mögé ülni!
A téli szezon beköszöntével rengeteg kihívással kell megküzdeniük azoknak, akik az országutakat róják. A hajnali hideg nemcsak a sofőrnek, de
A legújabb szabályozások és azok hatása a kamionosokra
A kamionos ipar folyamatosan változik és a legújabb jogszabályok, valamint előírások jelentős hatással vannak a fuvarozók mindennapi működésére. A környezetvédelmi
A Volvo Trucks újgenerációs biztonsági rendszereket mutat be a gyalogosok és kerékpárosok védelméért
A forgalmas közlekedési helyzetek mindennapos biztonsági kockázatot jelentenek a veszélyeztetett úthasználókra nézve. Ezért fejlesztette ki a Volvo Trucks a két